21 nov

Goed pensioen: kwestie van fatsoen

Beste pensioenactievoerder,
Gisteravond laat is gebleken dat het kabinet niet over de brug komt voor een goed pensioen. De onderhandelingen zijn geklapt. Het persbericht van de FNV vind je hier.

Op elk van de eisen bleek het kabinet niet bereid meer te doen dan vage toezeggingen: commissies, onderzoeken, adviezen… en investeringen alleen op tijdelijke (in plaats van structurele) basis. En dat terwijl de problemen zeer fundamenteel en structureel zijn! Dit is opnieuw een bewijs dat dit kabinet er liever voor kiest om grote bedrijven te spekken dan te investeren in een sociaal Nederland. Wél structureel 4 miljard lastenverlichting, maar géén keuze om de AOW-leeftijd te bevriezen op 66 jaar. Geen oplossing voor ZZP’ers en flexwerkers met slechte pensioenen. Geen oplossing die indexatie veilig stelt. Geen oplossing waardoor eerder stoppen mogelijk wordt voor mensen met zwaar werk.

Daarom doen wij een dringend beroep op jou om de strijd samen met ons op te voeren. Juist nu is het zaak om het kabinet te laten zien dat wij een goed pensioen voor iedereen zullen afdwingen: als het niet lukt aan de onderhandelingstafel, dan in de bedrijven en op straat.

Op zaterdag 24 november om 13:30 uur organiseren we daarom een groot actieberaad om de eerder besproken hoofdlijnen van ons actieplan vast te stellen. Daarbij wijken we natuurlijk niet af van onze eisen:

1. Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en schrap de boete op eerder stoppen;
  2. Regel indexatie voor elke generatie
  3. Biedt een pensioen voor iedereen, óók flex en ZZP
  4. Verslechteringen zullen wij nooit accepteren

Nú is het moment om van je te laten horen. Dus kom van de bank, stel de weekendboodschappen uit, neem je lunchafspraak gewoon mee, zeg je sport voor één keertje af… wat je ook van plan was, we vragen je om prioriteit te geven aan deze belangrijke bijeenkomst. Voor een goed pensioen!